دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
07 آبان 1397 - 09:19

اطلاعات قطره چکانی اردوغان

بالاخره بعد از نزدیک به سه هفته پس از قتل جمال خاشقجی، رجب طیب اردوغان به وعده خود عمل کرد و در پارلمان ترکیه حضور یافت و پاسخگوی اعضای پارلمان بود
نویسنده :
سید فرشید کاظمی پیرسرا
کد خبر : 1665

پایگاه رهنما :

بالاخره بعد از نزدیک به سه هفته پس از قتل جمال خاشقجی، رجب طیب اردوغان به وعده خود عمل کرد و در پارلمان ترکیه حضور یافت و پاسخگوی اعضای پارلمان بود. سخنانی که اطلاعات جدیدی به ماجرا اضافه نکرد. اما به نظر می‌رسد بعضی کلمات در سخنان رئیس جمهور ترکیه حائز اهمیت است. مثلاً کلماتی مانند برنامه ریزی از قبل پیرامون قتل خاشقجی و کشته شدن به شکل وحشیانه. ضمناً اردوغان در پایان سخنرانی خود پیشنهاد داد که متهمان پرونده در ترکیه محاکمه شوند. بد نیست پس از این مقدمه کوتاه ماجرای قتل روزنامه نگار منتقد را بررسی کنیم و واکنش‌های جهانی و اهداف اردوغان پیرامون این ماجرا را مورد بررسی قرار دهیم:
۱. بعد از سخنرانی رئیس جمهور ترکیه، کابینه عربستان تشکیل جلسه داد و در یک بیانیه وعده پیگیری ماجرا را داده است و اعلام داشته اند: عوامل قتل جمال خاشقجی هر که باشند مجازات خواهند شد. وزیر امور خارجه عربستان نیز در این زمینه گفت: «تمامی عاملان قتل روزنامه نگار سعودی بازداشت خواهند شد.» کابینه سعودی اعلام کرده تدابیری که عربستان در پرونده کشته شدن خاشقجی در نظر خواهد گرفت هرگز در حد مجازات مقصران و مسئولان مستقیم این پرونده توقف نخواهد داشت بلکه شامل تدابیری در جهت تصحیح امور نیز خواهد شد.
۲. بجزء ترامپ که همچنان تلاش دارد بگوید که ماجرا بر سر یک اشتباه بوجود آمده و حتی صراحتاً گفته خاشقجی به صورت عمدی برای قتل به کنسولگری کشیده نشده است. واکنش بقیه کشور‌ها هم در این راستا جالب توجه است. قطر که خود را متحد ترکیه می‌داند اعلام کرده در این زمینه تحقیقات ترکیه را فقط قبول دارد. نخست وزیر لبنان سعد حریری که خود زمانی توسط سعودی‌ها ربوده شده بود نیز از عربستان حمایت کرده و گفته: تحقیقات عربستان در مسیر عدالت قرار دارد. روسیه هم اعلام کرده: اظهارات مقامات عربستانی را مورد بررسی قرار می‌دهد و انگلستان هم توضیحات مقامات سعودی را در این زمینه کافی ندانسته است.
۳. خبر‌هایی در ترکیه از سفر رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به استانبول به گوش می‌رسد که شخصاً پیگیر ماجرا شده است. دبیر کل حزب وطن دوغو برینجیک در برنامه‌ای تلویزیونی گفته: به تازگی تکه‌هایی از جسد خاشقجی را در چاهی در محوطه کنسولگری پیدا کرده اند. این‌ها خبر‌هایی است که بصورت خام منتشر شده اند و مطمئناً در روز‌های آتی اخبار و نتایج آن‌ها بیشتر مشخص خواهد شد.
۴. اما خبر‌ها در مورد دو فرد نزدیک به محمد بن سلمان جالب توجه است. اولی خالد بن سلمان برادر ولیعهد، که سفیر عربستان در آمریکا است و شبکه تلویزیونی NBC آمریکا خبر داده که خاشقجی با خالد بدون برنامه ریزی قبلی در اوایل سال ۲۰۱۸ در سفارت عربستان در واشنگتن دیدار کردند که محتوای این دیدار معلوم نشد. این دیدار در شرایط و زمانی صورت گرفته که ریاض در تلاش بود روزنامه نگار منتقد را برای بازگشت به عربستان قانع کند. خبر دیگر در مورد فردی است به نام سعود القحطانی. وی از مشاورین دفتر سلطنتی است و از نزدیکان بن سلمان، که حالا در میان ۱۵ نفر تروریست بازداشت شده قرار گرفته و از سمت خود نیز برکنار شده است. به نظر می‌رسد که سعودی‌ها با حمایت رسانه‌های وابسته در صدداند که قتل خاشقجی را به گردن سعود القحطان بیاندازند تا ولیعهد سعودی از ماجرا تبرئه شود.
۵. در آخر آنچه که مسلم است رفتار‌های اردوغان پیرامون این ماجرا است به نظر می‌رسد اردوغان هنوز هم دل پری از سعودی‌ها دارد و تلاش می‌کند انتقام رفتار ضد اخوان المسلمینی عربستان سعودی در دوران محمد مرسی در سال ۲۰۱۳ را از سعودی‌ها بگیرد. شرایطی که در آن دوران عربستان، امارات و مصر، دوست و هم پیمان اردوغان را از قدرت به زیر کشیدند. حال به نظر می‌رسد اردوغان در تلاش است که محور اسلام سیاسی را دوباره احیاء کند و در این میان با قطر پیمان برادری بسته تا بتواند بیش از پیش قدرت این محور را بالا ببرد و بتواند در منطقه جولان دهد و در این برهه زمانی از این ابزار به بهترین نحو استفاده می‌برد. به نظر می‌رسد اردوغان با دادن اطلاعات قطره چکانی به رسانه‌ها در حال کشتن سعودی‌ها به صورت ذره ذره است. باید منتظر ماند و دید که در روز‌های آتی ترکیه چه اطلاعات جدیدی ارائه می‌کند، ولی شواهد نشان می‌دهد که دست ترکیه هنوز هم خالی نشده و این کشور قرار است حالا حالا‌ها با این برگ برنده عربستان را تضعیف کند.

ارسال نظرات